Tips bij extreem warm weer

Warmte brengt vooral risico’s met zich mee voor kwetsbare mensen. Weet jij wat je moet doen?
warmweer  Foto: ANP

Ouderen, mensen in zorginstellingen, chronisch zieken en mensen met overgewicht zijn extra kwetsbaar bij hoge temperaturen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft in 2007 een hitteplan opgesteld om organisaties op tijd te informeren over wat te doen bij een periode van aanhoudend warm weer.

Beter plan
Het Nationaal Hitteplan is in 2015 verbeterd. Er staat nu beter aangegeven welke verantwoordelijkheden de verschillende organisaties hebben bij extreem warm weer. Het plan gaat nu in bij vier dagen warm weer (boven de 27 graden) in plaats van vijf dagen. Zo’n periode van aanhoudende hitte is goed te voorspellen door het KNMI, in tegenstelling tot een hittegolf. Dan heb je het over vijf dagen met temperaturen van 25 graden of hoger met daarin minimaal 3 tropische dagen van 30 graden of hoger. Zo’n hittegolf wordt altijd achteraf vastgesteld.

Welke klachten zijn er bij warm weer?
Bij warm weer lopen kwetsbare mensen meer risico op vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn. Ook zijn jeuk en uitslag met blaasjes nare gevolgen van warm weer. In heel erge gevallen kun je uitdrogen en daardoor last krijgen van kramp en misselijkheid en zelfs bewusteloos raken. Hier moet je op letten:

Drink voldoende
Als u ouder wordt, werkt uw lichaam niet meer zo effectief. U heeft minder dorst, uw nieren werken minder goed en ook koelt uw lichaam minder makkelijk af met zweten. Hierdoor kunt u sneller gaan uitdrogen. Zorg dat iedereen voldoende drinkt (2 liter per dag). Het is belangrijk dat ouderen extra drinken, ook al hebben ze geen dorst. Als mensen al weinig drinken verdwijnt ook de eetlust. Blijven drinken dus! Alleen een glas drinken voor hen neerzetten is soms niet genoeg, help waar nodig. Let op met koffie, de cafeïne zorgt voor een versnelde hartslag, ademhaling en lichaamstemperatuur en dat is niet fijn bij warm weer. Pap, vla, soep en fruit zoals bijvoorbeeld watermeloen bevatten ook vocht. Misschien overbodig om te vermelden, maar alcohol onttrekt juist vocht aan je lichaam. Slikt iemand medicijnen waarbij je niet veel mag eten of drinken, neem dan contact op met de behandelend arts.

Draag koele kleding
Zorg dat je luchtige, lichtgekleurde kleding draagt van katoen of linnen. Bedek het hoofd met een zonnehoed of zonneklep en zorg natuurlijk dat dat je je insmeert met een hoge beschermfactor.

Hou het huis koel
Laat de zonwering zakken of doe de gordijnen dicht van kamers die veel zon krijgen. Doe overdag de ramen dicht als het buiten warmer is dan binnen. Zet de ramen ’s nachts en vroeg in de morgen open. Zo gauw de zon onder is, kunt u gaan luchten. Doe zoveel mogelijk ramen open. Als dit niet kan, zorg dan dat zoveel mogelijk ventilatieroosters open staan.
Zet elektrische apparaten uit: elektrische apparaten zorgen voor warmte. Als je apparaten zoals de tv, lampen en computer niet gebruikt, schakel ze dan uit.
Slaap fris. Zorg dat uw beddengoed luchtig is, vervang het dekbed door een laken. Ventileer de slaapkamer goed, zonder dat het tocht.
Gebruik een ventilator. Met een ventilator houd u uw leefomgeving koel. Zorg wel dat deze niet direct op u gericht staat. Vermijd grote temperatuursverschillen en tocht.

Let op geïsoleerde mensen
Vrijwilligers en mantelzorgers, let goed op oudere mensen in de buurt die geïsoleerd leven. Overleg met buren of zij een extra oogje in het zeil willen houden. Als je vindt dat iemand zich vreemd gedraagt of verward is, raadpleeg dan de huisarts.
Hoge zonkracht
Extreme hitte gaat vaak gepaard met hoge zonkracht. Als mensen huid blootstellen die gewoonlijk niet wordt blootgesteld aan de zon, kan snel zonnebrand optreden. Hiermee lopen ze een groter risico op huidkanker. Bij zonkracht 6 tot 7 kan een ongewende en zongevoelige huid al na 15-20 minuten verbranden. Dat de huid rood wordt is echter pas enkele uren na blootstelling te zien. De hoogste zonkracht wordt bereikt tussen 11 en 16 uur, als de zon het hoogst staat. De zonkracht hangt echter niet af van de temperatuur. Goed insmeren, met een hoge factor is belangrijk. Probeer daarnaast tussen 11 en 16 uur uit de zon te blijven.